Παραστατικές και Ψηφιακές Τέχνες: Συγκλίσεις

Κωδικός μαθήματος
02ΥΠΕ04
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Β
Σειρά εμφάνισης
2
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα εστιάζει με εισαγωγικό τρόπο στις ενδιαφέρουσες συγκλίσεις ανάμεσα στις παραστατικές και ψηφιακές τέχνες, με έμφαση στις τελευταίες δεκαετίες στο πλαίσιο του σύγχρονου πολιτισμού. Στο πλαίσιο του μαθήματος δίδεται έμφαση στην κριτική ματιά υβριδικών προσεγγίσεων στην καλλιτεχνική πράξη που συνδυάζουν με διεπιστημονικό και διακαλλιτεχνικό τρόπο διαδικασίες σύνθεσης, μέσα, μεθοδολογίες, από τα πεδία της σκηνοθεσίας σύγχρονου θεάτρου, του μουσικού θεάτρου, της performance, της χορογραφίας, των ψηφιακών τεχνών, των τεχνολογικά επαυξημένων περιβαλλόντων. Ο πειραματικός 36 χαρακτήρας του μαθήματος στοχεύει να παρουσιάσει τόσο επιλεγμένα παραδείγματα σύγχρονων παραστάσεων και υβριδικών έργων τέχνης όσο και σειρά προσκεκλημένων ομιλιών από καλλιτέχνες και θεωρητικούς, αναδεικνύοντας τις δυναμικές συνδέσεις των δύο πεδίων αλλά και παρουσιάζοντας νέες προσεγγίσεις προς ενασχόληση για την συνέχεια των σπουδών των φοιτητών/τριων.  

Μετά το τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές - φοιτήτριες θα είναι σε θέση

  • Να αναγνωρίζουν τις διακαλλιτεχνικές και διεπιστημονικές συνδέσεις μεταξύ σκηνοθεσίας, θεάτρου, μουσικού θεάτρου, performance art, ψηφιακών τεχνών, εγκαταστάσεων και τέχνης των νέων μέσων

  • Να προσδιορίζουν τα χαρακτηριστικά του πεδίου της ψηφιακής performance 

  • Να κατανοούν την δυναμική σχέση μεταξύ παραστατικών και ψηφιακών μορφών τέχνης στον σύγχρονο πολιτισμό και αγορά εργασίας

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (3 ώρες)

  1. Ορίζοντας το παραστατικό Ι: Σύντομες ιστορικές τροχιές
  2. Ορίζοντας το παραστατικό ΙΙ: Σύντομες ιστορικές τροχιές
  3. Ορίζοντας το ψηφιακό Ι: Σύντομες ιστορικές τροχιές
  4. Ορίζοντας το ψηφιακό ΙΙ: Σύντομες ιστορικές τροχιές
  5. Το σώμα: Σκηνοθετικές, Οπτικοακουστικές, Επαυξημένες προεκτάσεις
  6. Η σκηνή: Σκηνοθετικές, Σκηνογραφικές, Ψηφιακές προεκτάσεις
  7. Το κοινό: Επιτελεστικές, Συμμετοχικές, Ψηφιακές προεκτάσεις
  8. Η πόλη: Υβριδικές παραστάσεις και έργα performance στον δημόσιο χώρο
  9. Το διαδίκτυο: μεταξύ φυσικού, ψηφιακού, δυνητικού χώρου
  10. Προσκεκλημένος καλλιτέχνης Ι (συγκλίσεις / σκηνογραφία)
  11. Προσκεκλημένος καλλιτέχνης ΙΙ (συγκλίσεις / σχεδιασμός βίντεο προβολών)
  12. Προσκεκλημένος καλλιτέχνης ΙΙΙ (συγκλίσεις / ψηφιακή performance)
  13. Προσκεκλημένος καλλιτέχνης ΙV / (συγκλίσεις / θεωρία
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 70% γραπτή εξέταση
  • 30% θεωρητική εργασία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση PowerPoint και οπτικοακουστικών παραδειγμάτων (13 διαλέξεις)
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω του  eClass με εβδομαδιαία παροχή οπτικοακουστικού υλικού, συνδέσμων, φωτογραφιών, έξτρα βιβλιογραφίας και σχετιζόμενων πληροφοριών (εκθέσεις, πολιτιστικά ιδρύματα κ.α.)
  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά τη διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά την επικοινωνία με τις φοιτήτριες και τους φοιτητές.
  • Μαθησιακή διαδικασία μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
  • Επικοινωνία με φοιτητές μέσω email και μέσω ηλεκτρονικού χώρου συνομιλιών στο e-class.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/2867/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Πούλου, Α. (2020). Η Αρχαία Ελληνική Τραγωδία και το Ψηφιακό Θέατρο. Εκδόσεις Αιγόκερως
  • Manovich, L. (2001/2016). Η Γλώσσα των Νέων Μέσων. Σαντοριναίος, Μ. (μτφ.), Αθήνα: ΕΛΚΕ ΑΣΚΤ

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Dixon, S. (2007). Digital performance: Α history of new media in theatre, dance, performance art, and installation,The MIT Press.
  • Giannachi, Gabriella (2004). Virtual Theatres: An introduction. Routledge
  • Paul, C. (2003). Digital Art. London: Thames and Hudson.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. The MIT Press.
  • Chatzichristodoulou, M. & Jefferies, J. (2009). Interfaces of Performance. Routledge.
  • Tribe, M. and Reena, J. (eds.) (2009). New Media Art. London: Taschen
  • Salter, C. (2010). Entangled: Technology and the Transformation of Performance. The MIT Press.
  • Wands, B (2006). Art of the Digital Age. London: Thames and Hudson.
  • Stiles, K. & Howard Selz, P. (1996). Theories Documents of Contemporary Art. U.C.P.
  • Davidson, C. (ed.) (1995). Anyplace. Cambridge: The MIT Press
  • Merleau-Ponty, M. (1945 [2016]). Φαινομενολογία της Αντίληψης. Νήσος.
  • Αυγητίδου, Α. (επιμ.) (2021). Δημόσια Τέχνη, Δημόσια Σφαίρα. USP
  • Benjamin, W. (1936). The Work in the Age of Mechanical Reproduction. Pen
  • Φόστερ (Foster), H., Krauss, R., Bois, Y.A. and Buchloh B. (eds.) (2007 [2004]). Η Τέχνη από το 1900. Αθήνα: Εκδόσεις Επίκεντρο.
  • Cameron, D., Wotzko, R., Anderson, M., Brater, E and Taylor-Batty, M. (eds.) (2017). Drama and Digital Arts Cultures. Bloomsbur
  • Bardiot, C. (2021). Performing Arts & Digital Humanities: From Traces to Data. UK: Wiley
  • Carlson, Marvin (2014). Performance: Μια Κριτική Εισαγωγή, Αθήνα: Παπαζήσης.
  • Fischer-Lichte, Erika (2013). Θέατρο και Μεταμόρφωση: Προς μια Νέα Αισθητική του Επιτελεστικού, Αθήνα: Πατάκης.
  • Lehmann, Hans-Thies (2006). Postdramatic Theatre, London: Routledge
  • Βενετσιάνου, Ο. (2023). Στρατηγικές σύνθεσης φυσικού και ψηφιακού χώρου. Εκδόσεις Ποταμός